Sunday, May 29, 2011

buat Eton~


Hujan. Apakah aku boleh mencontohi hujan, menghubungkan dua hati, sebagaimana hujan, menghubungkan langit dengan bumi.
Kerna Kamu

Hujan di negeri kamu itu,
kamu nyatakan tiada kena mengena denganku,
sedangkan wujud relasinya,
kerna yang ditimpa hujan itu adalah kamu.

~Hilal Asyraf~
0624PM
300111
Di Irbid tengah Hujan
Sejuk
It’s Happy Line
Puisi Kerna Kamu.

Sunday, May 22, 2011

sOoner Or lAter..

assalamualaikum sumer..
lamer sgt2 aku xdgr citer korg!
korg bkn nk citer kt aku...
wei..hnset aku xprnh 0f la dok sane..huhuhu..
skang aku tgh cuti sem..
2 minggu jer..

hmm..
aku bkk fb..
mrata2 ek korg trbg nnti!!
DASAT!!!!
tp klu sape2 yg dpt kt area s'gor,kl uh..
jengok2 la aku kt dq uh,
insyaAllah aku gi jmput korg..

so,aku rase maybe da ade antare kiter 
yg da abes cuti sbg 'penganggur'..
aku xtaw..aku agx je la..

akhirnyer..smpai jgk saat utk kiter mnmpuh dunia luar..
seriously aku ckp..
cukup MENCABAR!!!!
 so,aku nak psn kt shbt2 yg aku syg sgt2 nih..
aku xnk jmpe k0rg dlm keadaan yg diingini..
sb0leh2nyer..biala mcm kiter bpsah wk2 abes amek rzlt..
at0p0n lbih baek lagi!insyaAllah..

andai dberi pluang..
aku ingin membina sbuah universiti
dimana di situ..
kita bljr bsama2..wlaupun brlainan kos!
bgn pagi wajah itu yg tlayar di mata..
pergi kuliah..
makan..
kita sama2 ketawa..menangis..

namun aku taw..
sume 2 mustahil utk aku lakukan!
istilah 'NOTHING IS IMPOSSIBLE' 
kdg2 x bt0i jgk kan..

aku harap korg ingat time kiter same2 mnitis air mate..
jgn hanya ingat saat kita ketawa shj..
wk2 kes ec0t..
confess ngan sir din..
kisah suhaili n timah di rbbd..
sbb 2 sumer yg m'ajar kiter utk mjadi lbh matang..
  
kam..rawai..suhaili..timah..ayan..fasa..
ilya..atiah..alifah..mawad..syakirah..hasanah..
fana..myzah..jue..umi..jue..aminat..
faj..ain..fiza..nad..zarifa..nawwar..
am..eton..yann..adi..shera..sab.. 

all of u..
dont 4 get me ya!!

wallahu'alam..
stkt ni dlu,
moga kiter dpnjangkan umur shingga 
SEBELUM hari kiamat!!
 see u so0ner 0r later!
 





Friday, May 20, 2011

SPECIAL ! LIMITED punyer...........


Assalamualaikum !
hehe
kalau jawab tanda sayang~

okeh2
da laaaaame giler tak bukak blog kelas...
hurm ?
dulu2 je semangat nak buat an...hahaha

tapi takpe... kita semua masih bergiat aktif dekat fb uh..
masih in a connection gitu
maybe takde cite nak gtau kt cni..
malas nak taip ke..huhu

korang !
kita nak sambung blaja dah an ?
good luck tau !!
herm...HOPEFULLY
dapat jumpa sahabat sebaik korang dekat sana


pastikan kita semua tak lost contact
don't ever keyh ?!!

masih terbayang kot time2 happy kite kt kelas
sekarang sume dah bawak haluan masing2
 T_T

korang !
jaga diri masing2 tau~

jaga kesihatan. kalau study hard macm mane pon...jgn sampai seksa diri

korang !
lepas kali solat jgn lupa doakan kite2 ni tau~

korang !
study gheghajin oke !

ATIAH aka gemok 9..comel selalu okeh ? haha

ALIFAH...nak ZZzzz lagi ker ? jom kurangkan tidok kt mtrik uh...haha

ILYA... cari kawan tumpah tau~ jaga diri kau sayang~ hehe

BAINI...teruskan dgn hafizah kammu...chaiyok2 !

RAWAI...jgn tak makan ! klu tak siap kau kam heret pegi cafe...hahak

MAWAD... good luck dgn teacher kamu... be a cun teacher...chewwh !

MEJAH... teruskan dgn semangat membara kau tau...jgn penah padam..keep it out !

SYAKIRAH...all da best tau ! i owez remember ur smile :D

SANAH MAYYAH... nak bolot anugrah nilam lg ke kt u ? huhu jgn kurang yakin pada diri tau...kamu sgt hebat ! believe it !

ANAMIN... jaga diri...jgn cuak2 okeh ! kamu boleh punyer..kasi gegar UM tuh...huhu

FAJ...kamu un same..sah2 jadi cigu yg caring ngn anak murid.. chaiyok2 dear mama 

ADIE... hoho bile gedik ingat kam au... moga kau kuat n tabah !!

FIZA.... blur2 comel tau !! haha semoga berjaya ! ^^

AIN.... gud luck tok cigu nakal....alaaaahai...jgn nakal sgt kt mktb 6t..hehe

NAD...all da best !! terer2 sokmo... gonna mis u laugh~ hoho

NISA... chaiyok2 dengn stam kamu... saayang nisa ! :)

ETON...kurus selalu....makan byk skit..all da best~

AYAN..... pipi kau ! haha lurv u lah ! haha

AM.... sweet sokmo... kawan ayu kam..hahak

YAN...all da best keyh... thanks 4 evrything =)

NAWWAR...good luck in wat eva u do~ takan lupa muke kau yg comel..

ZARIFA...samalah... good luck oke.. takkan lupa kau yg tinggi...hehe

SYERA...huhu si genius~ all da besh !

JUE....suara kau...stu dlm seribu...huhu tengkorak lab yg cantek...haha

AILI....gud luck study overc... pastikan IR kau tu tau... hehe

TIMAH...jgn suke kcu org kat u...huhu gonna mis ur gila gila ;p

SAB...rindu nak pukul2 kau.. take care tau...kuat sket..jgn lembik~ huhu

FASA... dok leklok kt gambang...jgn gatai2 huuhu... saaaayang kt kau..

UMMI....nice to fren wif u... all da best keyh !

AMINAT.... chaiyok2 dgn purdah ko... good luck eh ! muahh

okkie dokkie
ini saja dari kam..

last but not least..

sekali sahabat...smpai syurga kita bersahabat..biiznillah...ameen..

MUAAAAH ! sayang korang dalam hati....

papai. assalamualaikum ^^








salam sayang :: kamilah ^^


setiap kali aku datang class maya nie

assalamualaikum..

ye! setiap kali singgah blog class...
sunyi sEpi...


xde spe2 member class nih nk singgah kt sini,
pembuat bL0g nie p0n xnmpk bayang nyer...


mcm da xde briter jer psl k0me nih...
ak tau k0me slalu ngn fb, 
slalu nmpk k0me on9
tp...
awat x singgah cnie..


cehwah...!
ak luah perasaan kt cnie lak..
hahha
ak rindu k0me sume...!

Friday, May 13, 2011

Namanya Rumaisa'


Namanya Rumaisa, kuniyyahnya Ummu Sulaim binti Salman An-Najjari. Mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Rasululllah. Abang beliau adalah Haram bin Salman, salah seorang daripada 70 qurra’, yang ditipu oleh orang Quraish di Telaga Ma’unah. Kakaknya Ummu Haram binti Salman, isteri kepada Ubadah bin Samit.

            Perkahwinan

Pada zaman Jahiliah, beliau mengahwini Malik Bin Nadhr An-Najjari dan melahirkan Anas. Apabila datangnya Islam, beliau lalu memeluk Islam dan tergolong di antara kalangan Ansar yang terawal memeluk Islam, dan memulakan tugasnya sebagai seorang mukminah dalam menyampaikan Islam. Malangnya, suaminya tidak menerima seruan Islam dan kekal di dalam Jahiliah, malah memarahinya lalu meninggalkannya dan melarikan diri ke Syam.
            Ummu Sulaim berkata: Saya tidak akan berkahwin lagi sehinggalah Anas besar. Tentang ini Anas pernah berkata: Semoga Allah memberi balasan yang baik kepada ibuku, kerana telah menjagaku dengan baik.

            Abu Thalhah telah melamar beliau, dan pada ketika itu dia masih dalam keadaan mushrik. Dia lalu berkata kepada Ummu Sulaim: Aku telah berbincang dengan Anas. Beliau berkata kepada Abu Thalhah: Wahai Abu Thalhah, aku mempunyai keinginan sebagaimana keinginanmu… tetapi engkau adalah seorang lelaki yang kafir, dan aku seorang wanita muslimah, maka aku tidak boleh mengahwinimu. Abu Thalhah lalu bertanya dengan kehairanan: Apakah kau tidak mahukan emas dan perak? (kekayaan).

            Beliau lalu menjawab dangan yakin dan thiqah: Aku tidak menginginkan emas ataupun perak, engkau adalah seorang lelaki yang menyembah sesuatu yang tidak boleh mendengar, tidak boleh melihat, dan tidak boleh memberikan apa-apa manfaat atau mudharat… tidakkah engkau merasa malu wahai Abu Thalhah –menyembah kayu yang asalnya dari bumi dan diukir oleh tukang kayu dari bani fulan? Sekiranya engkau memeluk Islam, maka itu adalah mahar bagiku, aku tidak menginginkan mahar lain.

            Maka Abu Thalhah terus bertemu dengan Rasulullah yang ketika itu sedang duduk dengan sahabat-sahabat baginda lalu mengislamkan beliau.
            Begitulah mulianya seorang wanita Islam yang menetapkan mahar dirinya dengan Islamnya bakal suaminya. Thabit Al-Bannani berkata ketika meriwayatkan hadith mengenai pernikahannya: Kami tidak pernah mendengar mahar semulia itu, beliau redha menjadikan Islam sebagai mahar beliau!

            Ummu Sulaim dan Abu Thalhah hidup dengan kerukunan dan aman, dan mereka dikurniakan seorang anak lelaki yang diberi nama Abu Umair.Allah ingin menguji pasangan tersebut dengan anak tersebut,dan menjadikan Ummu Sulaim sebagai seorang wanita yang mengukir sejarah yang sangat hebat dan mengagumkan. Allah menguji Ummu Sulaim dengan sakitnya anaknya itu dengan sakit yang amat sangat dan membuatkan Abu Thalhah merasa sangat sedih. Suatu ketika, ketika Abu Thalhah tiada di rumah, Allah telah mengambil nyawa Abu Umair. 

Ummu Sulaim lalu memandikannya, mengkafankannya dan menguruskan urusan-urusannya, kemudian beliau lalu mengutuskan Anas untuk memanggil Abu Thalhah, dan berpesan pada Anas agar tidak memberitahu hal kematian anaknya, sehingga beliau sendiri yang memberitahu Abu Thalhah. Abu Thalhah lalu datang dan bertanya: Bagaimana keadaan anak kita? Ummu Sulaim menjawab: Beliau dalam keadaan tenang, dan aku berharap dia dapat berehat.
     
       Abu Thalhah menyangka bahawa anaknya telah sihat, Maka beliau makan malam. Apabila malam tiba, Ummu Sulaim berhias untuk suaminya dengan sesempurna mungkin, lalu bermalam bersama suaminya. Pada paginya setelah Abu Thalhah mandi dan ingin keluar dari rumah, Ummu Sulaim berkata: Wahai Abu Thalhah..apa pandanganmu sekiranya sesuatu kaum meminjamkan kepada jirannya sesuatu, dan kemudiannya memintanya semula, apakah jirannya itu mempunyai hak untuk tidak memulangkannya?Abu Thalhah menjawab: Tidak, kerana barang itu adalah hak tuannya.Ummu Sulaim lalu berkata: Sesungguhnya Allah telah meminjamkan kepada kita anak kita, kemudian mengambilnya semula, maka dia adalah milik Allah. Abu Thalhah berkata: Inna Lillah wa inna ilaihi Raajiun,kamu membiarkan aku sehingga selesai malam tadi kemudian kamu memberitahuku tentang anakku?

            Beliau lalu pergi bertemu dengan Rasulullah, bersembahyang dengan Baginda dan menceritakan kepada baginda. Rasulullah lalu bersabda: Semoga Allah memberkati malam kamu berdua tadi. Allah memperkenankan doa Rasulullah dan hasil dari malam tersebut lahirlah Abdullah bin Abu Thalhah, ayah kepada Ishak bin Abdullah (seorang yang fakih)dan  9 adik beradiknya yang lain, yang kesemuanya adalah orang yang berilmu dan memelihara Al-Quran.

Keibuan

           Kisah ini menggambarkan seorang ibu contoh ketika kehilangan anaknya. Sekarang mari kita lihat kisah beliau ketika kehilangan suaminya. Ketika beliau berpisah dengan Malik bin Nadhr, dan Anas ditinggalkan ketika masih kanak-kanak, Ummu Sulaim tidak mahu mengahwini lelaki lain. Ketika beliau menerima Abu Talhah sebagai suaminya, beliau berkata kepada Anas: Bangun wahai Anas dan kahwinkan aku dengan Abu Thalhah . dan Anas adalah wali beliau.
            
Anas telah hidup bersama-sama dengan Rasulullah dan menjadi khadam baginda selama sepuluh tahun, dan telah merakamkan hidup baginda, kata-kata baginda, perbuatan-perbuatan dan akhlak baginda. Anas berkata mengenai kisah ini: Rasulullah tiba di Madinah dan ketika itu aku berumur 10 tahun, ibuku lalu memegang tanganku, dan membawaku kepada Rasulullah lalu berkata: Wahai Rasulullah… setiap lelaki dan perempuan daripada Ansar telah memberi kepadamu pemberian-pemberian mereka, namun aku tidak mampu untuk memberikan apa-apa padamu kecuali anakku ini, maka ambillah dia sebagai khadam. Maka aku telah berkhidmat kepada Baginda selama 10 tahun, dan baginda tidak pernah memukulku, dan tidak pernah menyakitiku.
            
Muslimah

            Beliau adalah seorang yang sangat cintakan Rasulullah. Anas berkata: Kami bertemu dengan Rasulullah yang ketika itu sedang berqailulah dan berpeluh. Maka Ummu Sulaim mengesat peluh baginda, lalu baginda terjaga dari tidurnya dan berkata: Wahai Ummu Sulaim,.. apa yang kau buat? Ummu Sulaim menjawab: Ini peluhmu, kami akan menjadikannya wangian kerana ia adalah wangian yang terwangi baunya.

            Beliau terlibat bersama-sama Rasulullah dalam peperangan dengan menjalankan tugas berkhidmat kepada para mujahidin, memberi minum, merawat yang sakit, memindahkan yang terbunuh. Dan sekiranya perlu bertukar kepada posisi memegang senjata, beliau akan bertukar menjadi seorang pejuang yang berani dalam menghadapi musuh-musuh Allah.

Tuesday, May 10, 2011

macam mane..??

salam sume,,,
selain yan, xade ke spe2 nk post kt cnie...hahahahha

huh, selsema menyerang,
batuk setia disampingku dan menemaniku selalu
kahak degil tidak bertempat..
fever mula menjelma kan bayangan nya..

kekeliruan mula menjengah..
kehidupan mula diulit segala permasalahan,
kebijaksaan otak dan rohani diharap untuk menyelesaikan sendiri
mengharap keluarbiasaan ku tonjolkan..

kehebatanku menyusun kata-kata
menilai erti kata-kata
kebijaksaan menilai setiap aspek

jangan mudah terpedaya dengan ilusi
dengan alam maya yang berjaya menipu sahabat2 yang amat ku sayangi
mereka asyik di depan laptop

wah...wah...
pandai nyer saya,, heheheheheh


Sunday, May 8, 2011

maafkan ana


assalamualaikumwarahmatullah

ana nak minta maaf 

post HIMEGA akan tergendala buat seketika atas sebab2 yang tak dapat dielakkan

minta maaf kepada yang menunggu

ana akan usaha menyiapkan post sehingga ke majlis penutup,insyaAllah





pray for me
straight  to JANNAH
with Allah and people blessing~
Love all of you readers!

maafkan ana


assalamualaikumwarahmatullah

ana nak minta maaf 

post HIMEGA akan tergendala buat seketika atas sebab2 yang tak dapat dielakkan

minta maaf kepada yang menunggu

ana akan usaha menyiapkan post sehingga ke majlis penutup,insyaAllah


pray for me
straight  to JANNAH
with Allah and people blessing~
Love all of you readers!

Thursday, May 5, 2011


JUMAAT [28.04.2011]

Penat woO, 
Dekat pkul 6.00am baru sampai KL SENTRAL
Dah sampai KL SENTRAL kitorang solat Subuh
Yann pling lambat,sian diorang tggu
[ dak matri + jenOt + yana]
Dak2 Matri ni bgus btol, tutup aurat abehla dr atas sampai bawah
Pling x un pki tdung turki
Mmg respect r ngn diorg
Teringin nak tau tarbiyah apa yg ada kat Matri sampai diorg jd begitu

-sambung-

Pastu  naik LRT pegi mane tah
Sangsi~ [haha]
Pastu naik rapidKL g UIA GOMBAK
Dah sampai sane kene jalan kaki
30 mnit jalan
Pecah lemak
Mmg ssuai tok sape2 nak kurus



xpe2 pglaman!
ha3

Maizah pesan, "Xpe, zikirla sambil jalan 2. Dapat pahala"

kemudian kami berdaftar [skema.katak]
selesai berdaftar duk dalam dewan
tgk vdeo sultan muhammad fateh sementara tggu program dimulakan



tapi masa ni yann tdo
sebab penat sangat


Lepas daftar dapat file+buku+name tag+button
Cantik !! HAHA! LIKE73x
Ni fail yann
Awal2 lagi da terbasah


*Ce teka . . . ce teka . . . Sape yg tgh kol yann time ni ?? [NGEH3]

Petang tu grouping
Laki2 pompuan2
Akan dicampurkan kalau mendesak dan mmg perlu sahaja
Tapi dalam program ni xde langsung campur
Baguskan? [Anggukla!]
Masa ni main2 la~
Lepas tu bhgikan Mahallah
Mahallah 2 mcm asrama
Jauh nun! Maizah sllu igtkan sambil 2 zkir! Ps zkir br ana xase lgsg pnt
Ari kdua & ktiga pn xpnt lgsg
Malam lepas isya’ ada perasmian daripada Prof Madya Dr Nik Musta'im bin Abd Razak



*Ncem tak saya? Keh3

Kitorg pun amek tmpt
Inilah kedudukan kitorg . . . .




Lelaki di depan
Perempuan di belakang
Ikut syara’~


Ni vdeo mase perasmian
Rindu saat ini~




*maizah kol kat ats 2.. kjut bgun.. Keh3

saje nak menambah sikit
masa solat Jumaat, Imam dari Mekah datang
nama beliau kalau xsilap  shiekh sudais abdullah juhan
Beliau la yang mengimamkan solat Jumaat
Bestnay kaum adam yg solat Jumaat mse tu
msti khusyuk!

Manfaat iktidal dalam solat



SALAMULLAH~

Hai.. hai… hai…

Bertemu kita kembali dalam rancangaaan MANFAAT GERAKAN DALAM SOLAT

OK tuan2 dan puan2 datuk2 datin2. Hari ini saya akan mmbincangkan tajuk yang ringkas shja iaitu IKTIDAL

“IKTIDAL tu bacanya cmmana erk?”

“Huh? Meh saya bgtau eh! HAHA!”




“Ha. Tu dia! Meh cek habaq maih dia punya manfaat plak!”

IKTIDAL

Melancarkan Pencernaan

Manfaat ::
 Mase kita bdiri, pastu bongkok, pastu bdiri smula adalah latihan pncernaan yg baik.

Organ2 pncernaan dlm perut mgalami pengecutan & pelonggaran scra bgnti.

Kesannya, pncernaan jd lbih lncar.

So, ppe un tiap pgrakan wat dgn sungguh2.. Barulah menjadi semua ni!

[try gak meyh!]

oUr soNgs(^,~)